01-08-2022

Zweden 1 augustus t/m 7 augustus (pagina 13)

pagina 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13  volgende

1 aug.

Vanmorgen ons vertrouwde plekje weer vaarwel gezegd en nog 17 km terug naar Arhus gereden om te servicen en van daar uit naar Simrishamn in de regio Skåne.

Dit stukje van de kust is weer heel anders dan waar wij vandaan komen.

Wat een leuk en gezellig stadje is dit en wat een mooie haven. Wij zijn niet de enigste die dit zo'n gezellig stadje vinden want het is er enorm druk. Er zijn veel campings en B&B's en hotelletjes.

We komen hier zelfs onze aller eerste Zweedse markt tegen.

De terrasjes zitten overvol.

en er is natuurlijk een .............

De Sint Nicolai kyrka.

Het interieur ziet er weer heel anders uit dan bij de kerken die we eerder hebben bezocht.

We slenteren nog wat rond en lopen dan naar de haven waar je ook vis kunt kopen.

We kopen 2 hele dikke gerookte makrelen voor nog geen € 7.

We hebben ze als avondeten opgegeten en ze waren heerlijk!!!!!

We zijn van uit Simrishamn weer verder gereden want we zoeken een slaapplaats en die hebben ze hier niet voor ons.

We rijden naar het leuke plaatsje Skillinge. Morgen gaan we hier eens rondsnuffelen. Onze eerste indrukken zijn reuze goed.

2 aug.

In Skillinge is het vreselijk druk en parkeren is hier moeilijk dus we gaan verder, jammer. We rijden naar de bekende stenen bij het plaatsje Kaseberga ten oosten van Ysestad.

Het is ook hier erg druk.  Het is een van de meest raadselachtige bezienswaardigheden van Zweden. Genaamd; Ales Stenar.

Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn nog steeds niet alle vragen beantwoord rond deze raadselachtige stenen. Een deel van de onderzoekers denkt dat de 59 stenen een grafmonument zijn en anderen denken weer dat het een astronomische klok moet zijn. De stenen zijn namelijk zo geplaatst dat de zon in de zomer in het noordwesten onder gaat en in de winter precies de tegenover gestelde richting.

Ales Stenar is een van de grootste Vikingmonumenten van Zweden en zeker het bezoeken waard.
Ik ga eens zoeken bij Wikipedia en dit vind ik erover.

Ales Stenar is een steenschip megaliet in de buurt van Kåseberga in de Zuid-Zweedse provincie Skåne län. Ales Stenar is waarschijnlijk 1400 jaar oud en stamt uit ongeveer 600 na Christus, dat is de Vendeltijd aan het einde van de Noordse IJzertijd.

Ales Stenar heeft de vorm van een schip, is 67 meter lang, 19 meter breed en bestaat uit 59 zandstenen blokken met elk een gewicht van ongeveer 1,8 ton. Ales Stenar ligt op 37 meter boven de zeespiegel op de heuvel Kåsehuvud.

Wat een kleurrijk gebeuren is het hier. Er zijn ontzettend veel Paragliders in de lucht.
Het lijkt me best spannend om dat eens te doen maar als ik zie sommige over de grond rollen eer ze in de lucht zijn dan begin ik er maar niet aan want dat gaat me erg slecht bekomen.

Wat een heerlijk weer is het. We kijken eens hier en dan weer daar en lopen naar het haventje dat me een heel gezellig plekje lijkt.

Het wordt warm in het zonnetje en we wandelen weer terug naar de camper waar we nog een heerlijke middag hebben.

3 augustus

We hebben er een relaxt dagje van gemaakt. De temperatuur is heerlijk met 22 graden en zon en een zachte zeewind. We gaan nog eens richting de stenen en nemen andere camera's mee. We hopen dat het iets minder druk is bij de stenen zodat we mooie opnames kunnen maken.

We boffen want het is inderdaad rustiger en we fotograferen er op los.
Zo ga je in Zweden van het ene weiland naar het andere. Ze maken een trapje over het prikkeldraad.

Frits heeft weer sjans ...........

Het is toch iets om verliefd op te worden ❤

Even koe knuffelen.

❤❤❤❤

Wat een mooie dag is het weer. Dit is echt genieten.

Nadat we de stenen weer gaan verlaten lopen we weer naar de haven die er gisteren zo gezellig uitzag.

We willen wat gaan eten maar tjonge, jonge wat een rij wachtenden voor me. Je moet hier je eten eerst uitzoeken en betalen en dan wachten tot je een seintje krijgt en je eten kunt ophalen.

Wij zinden toch een snellere manier namelijk aan de overkant. Daar kunnen we in een "viswinkel" uitzoeken wat we willen en betalen en vast een plekje op het terras uitzoeken. We krijgen een seintje via een PUC als onze fish and chips klaar zijn.

Het smaakt heerlijk, mmmmmm.
We zitten in de zon en dat is wel heel warm ffffffffff maar we genieten van ons visje en het uitzicht op zee.
Daarna lopen we weer terug naar de camper.

En dat is geen straf vinden wij.

Bij de camper gekomen gaan we nog even verder met genieten van deze mooie dag.

#Vlog28

4 augustus

We hebben een prachtig plekje gevonden in de haven van Ystad een pittoresk stadje helemaal in het zuiden van Zweden. Dit stadje is ook heel bekend door de avonturen van inspecteur Wallander uit de boeken van de Zweedse schrijver Henning Mankell.
Je kunt zelfs de app downlaoden om de Wallander route te lopen en een moord op te lossen.

Natuurlijk hebben we verschillende items van de inspecteur bezocht.

Frits gaat het Wallander gebakje proeven en ik het politieblauw gebakje.
Het smaakt overheerlijk !!!!!!!!

Een van de politiebureau's

De Terminals, bekend van de mensensmokkel en illegalen.

De kleurrijke straatjes

Het oude station dat als politiebureau werd gebruikt en de pilaar ervoor met vele beroemdheden erop afgebeeld.

Ystad is een gezellige plaats met veel mooie modewinkels maar ook hele leuke straatjes. We maken hier een flinke wandeling.

In deze kerk staat de koffie, limonade en snoepjes klaar voor de bezoekers.

We krijgen er niet genoeg van zoveel is hier te zien. We lopen weer terug naar de haven en morgen gaan we nog eens rondsnuffelen hier.
Weer bij de camper gekomen hebben we weer van alles te zien wat er in de haven gebeurt.

We vervelen ons hier niet dus we blijven nog even hier 😄

5 augustus

Vandaag buiten een regendagje en voor ons binnen een knutseldagje.
Tussen de buien door wandelen we voormiddag Ystad nog even in en lopen nog even bij de COOP binnen.
We zijn net weer binnen als het weer begint te regenen.
Koffie, Spotify aanzetten, bootjes kijken en de laptop aan. We hebben een heerlijke rustige middag.

Rond vijf uur is het weer droog buiten en wandelen we in de buurt van de haven.
Er komt een prachtig Zwitsers jacht binnen varen en daar moeten we natuurlijk even naar kijken.

De Zwitserse Cinderella Noel III en als we dan even gaan googlen naar bijzonderheden van deze boot dan vinden we allerlei informatie

Het 35,2 m/115'6" motorjacht 'Cinderella Noel III' werd gebouwd door Sunseeker in het Verenigd Koninkrijk op hun Poole, Dorset scheepswerf. Haar interieur is gestyled door het Britse designer designhuis Sunseeker en ze werd in mei 2019 aan haar eigenaar geleverd Het exterieurontwerp van dit luxe schip is het werk van Sunseeker.

Nog meer informatie hier te vinden voor de liefhebbers.

In de avonduurtjes zien we de ene grote Ferry na de andere binnen komen varen. Wat een enorme schepen zijn dat toch.
We vervelen ons geen moment en moeten soms een keuze maken uit de tv serie op tv of ons uitzicht door ons voor raam 😅

6 augustus

We hebben weer een zonnetje vandaag en ons plan is om langs de haven te lopen richting de witte zandstranden waar ook inspecteur Wallander vaak naar toe ging als hij diep moest nadenken 😊 Wij hoeven niet diep na te denken vandaag dus daarvoor hoeven we niet naar het hagelwitte strand. Wij gaan voor de fun en voor de stapjes 😄

Als we de haven voorbij zijn gelopen komen we bij een pad dat langs de zee loopt.

We zien ontzettend veel meeuwen en een uitnodigende boomstronk. Daar gaan we even zitten zodat we de meeuwen eens goed kunnen bekijken.

Deze zijn wel heel grappig. Om beurten duiken ze het water in om een visje te vangen.

Van heel ver zien we de Ferry "Max" aan komen van het Deense eiland Bornholm.
Deze Ferry (het lijkt wel een Catamaran) is de snelste van allemaal en kan wel tot ongeveer 80 km per uur halen.

We wandelen weer verder richting de stranden en komen deze alleraardigste strandhuisjes tegen.

En dan zien we het witte strand.

Met een hele grote steiger.

Er staat een groot hotel waar mensen zoutbaden kunnen nemen.
Wij lopen hier nog even rond en gaan dan weer terug richting de haven naar de camper.

We komen langs de oude vuurtoren uit 1865 en het station dat ooit als politiebureau diende in de serie Wallander en dan ontdekken we dat er een heerlijke viswinkel in de haven ligt. Er is geen etalage te zien, eigenlijk helemaal niets. Alleen een klein deurtje en achter dat kleine deurtje zien we dit .......

We zoeken onze lunchmaaltijd uit en komen voldaan weer thuis. We hebben weer dik 10.000 stappen gezet vandaag net zoals bijna alle dagen hier. We worden steeds fitter 😊

Tegen de avond maken we nog een avondwandeling wat ons stappentotaal op bijna 14.000 zet 😊

We krijgen er maar niet genoeg van om door de straatjes te lopen met deze liefelijke huisjes.

Dan komen we deze bank tegen. Wat een afmetingen 😅 Hij nodigt ons uit om er grappige video opnamen van te maken maar die bewaren we voor onze video die op YouTube gaat komen.

Als we dan weer bij de camper komen dan is het weer druk wat de Ferries betreft. Ze komen en gaan.

We zoeken ze op via een marine app op onze telefoons en vinden allemaal info over. Wat een schepen zijn dat toch.

#Vlog29, Ystad

7 augustus

Het weer is vandaag een beetje afwisselend. Zon, bewolkt, regen en weer droog. Wat dat betreft zijn we al echte Zweden aan het worden. Jas aan en hupsakee naar buiten. We moeten nog even onze rommel wegbrengen en maken nog een wandeling in de omgeving.
De regen is ondertussen weer opgehouden en onze jasjes worden al weer bijna te warm.

We komen bij een mooi park en via dat park komen we op een begraafplaats die weer heel anders is dan in midden en noord Zweden.

Er zijn hele stukken afgezet door hekjes of een soort stoepranden en groene haagjes.
Het valt ons wel op en niet alleen hier in het zuiden maar in heel Zweden dat alles er keurig verzorgt uitziet. De paden worden er geharkt, de bloemen en plantjes krijgen water en nergens is een sprietje onkruid te zien. Wij hebben al vaker gezien dat er mensen aan het werk zijn op die kerkhoven die hier speciaal voor aangenomen zijn in welke vorm dan ook.

Deze speciale hoek viel ons op en hadden wij nog nooit eerder gezien.

De bloemen die hier in een cirkel liggen krijgen water doordat hun stelen in de fontein liggen. Je kon er ook weer de groene vaasjes uit een houder halen om een boeketje in de grond te steken en helemaal links zie je een soort vogelhuis waar kaarsen in staan te branden. Dan staan er banken rondom waar mensen kunnen zitten. Links zie je nog net een stukje gras waar een groot grasveld begint en in het midden daarvan staat een beeld. Je mag hier niet op het gras lopen. Aan het gras te zien werd hier as uitgestrooid.
Ik vond het heel mooi en stemmig.

Net als dit. Er is een pleintje op het kerkhof met een stuk of 6 bomen en onder die bomen komt een houten kruis met de naam van de overledene. Je kunt het hier zien staan bij de stam van de boom en bij dat kruis worden alle bloemstukken gelegd. Zo houden de Zweden de graven schoon en netjes en de bloemen zijn op één plek allemaal te bewonderen met de kaartjes en linten er nog aan.

We lopen weer verder en komen langs het Continental. Het restaurant waar onze vriend Wallander wel eens een hapje gaat eten als hij op de chique tour gaat 😊

Wij lopen er maar langs en nemen onderweg een ijsje dat we op een bankje op ons gemak gaan opeten.

Wat een bloemenpracht. Het lijkt wel één groot plukboeket. Als we later weer verder lopen komen weer zo'n mooi perk tegen.

Prachtig.

We hebben onderhand weer heel wat afgelopen en gaan weer richting camper.
Morgen gaan we weer verder.