27-06-2022

Noorwegen / Zweden 27 juni t/m 3 juli (pagina 8)

 pagina 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - volgende

27 juni

Gisterenavond hebben we nog een heerlijke wandeling gemaakt op en rond de Poolcirkel. Het landschap ziet er vlak uit en is bezaaid met grote keien waar we omheen of overheen moesten  lopen. Kleine riviertjes moesten we door die ontstaan waren door smeltende sneeuw en we hebben zelfs een stuk over een sneeuwvlakte moeten lopen. Nu ben ik daar niet zo'n held in want ik denk dan weer; wat zit daar onder? 

Frits liep voorop en ik volgende en stapte in zijn voetsporen om niet uit te glijden. We zijn gelukkig nergens door het pak sneeuw heen gezakt maar eng vond ik het wel.

Rond 22.30 uur waren we weer terug bij de camper en hebben we de stoelen nog uitgehaald. De zon scheen nog al was het wel aardig afgekoeld maar met onze nieuwe donsjassen moest dat toch geen probleem zijn.

Vreemd dat je tot 23.45 uur buiten zit in de zon. Dat wordt strakjes weer wennen als de avonden weer donker worden.

Frits gaat om half 3 zijn bed uit om nog eens te filmen in de zon hahaha.

Na het ontbijt wil ik nog even langs de winkel om een magneetje te kopen voor mijn magnetenbord want een magneet van de Poolcirkel mag natuurlijk niet ontbreken. We zien er nog leuke cadeautjes voor de kleinkinderen en ............. de rendiervachten die er liggen steken me alweer de ogen uit. Altijd heb ik mezelf beloofd dat als ik ooit in Scandinavië kom mezelf zal trakteren op een rendiervacht en waar kan ik mezelf nu beter verwennen dan hier op de Poolcirkel.

We zoeken een mooie grote vacht uit die in mijn stoel past van de camper en met mijn buit onder Frits zijn arm stappen we naar de camper.

Jaja Frits, die zou je ook wel willen maar hij houdt vol van niet want zijn Franse schaap zit heerlijk. Later op de dag veranderen de ideeën wat het vacht betreft dus we zijn weer zoekende ....... Mannen toch .............


#vlog18


We rijden bijna 200 km naar het zuiden. Het is de bedoeling dat we langs de Noorse kust rijden maar de weg die we volgen, de E6, komt bij lange na niet langs de kust. We moeten weer de nodige tunnels door. De Korgfjeldtunnel van 8,6 km is ook deze keer weer donker en smal en druk. Het vergt veel van Frits. Het is nogal inspannend rijden en we besluiten om de "kust"weg morgen te laten voor wat hij is en richting Zweden te gaan.

We stoppen bij een mooie Rastplats even voorbij Mosjoen waar we nog gezellige Belgische reizigers van onze leeftijd ontmoeten. 




Zij reizen met een busje en slapen in hotels en huisjes die je onderweg geregeld tegen komt en bedoeld zijn om te overnachten. Ook zij gaan weer richting het zuiden.

We keuvelen wat, luieren, lezen, eten aan onze picknicktafel en slaan de muggen van ons af. Morgen gaan we weer verder. Nog ongeveer 100 km naar het zuiden en dan zullen we afbuigen naar Zweden.

28 juni

We gaan vandaag een afwijkende route rijden. De normale route is over de E6 maar Frits blijft het te druk vinden. Even voorbij de plaats Grong slaan we een "gele" weg in, de 74. We komen door Nordli.

In de plaats Lierne (net voor de Zweedse grens) komen we een heel aardig wit kerkje tegen en daar bij de berkenbomen gaan we de nacht doorbrengen.


Wat is het hier prachtig. Het lijkt wel of we in een film zijn beland.

Stel je voor; een wit houten kerkje midden in een berkenbos. Een klein Noors kerkhof er om heen. De grafsteentjes steken uit de grond en de meeste zien er keurig verzorgd uit met plantjes die voor de steentjes zijn geplant. 
Om het kerkhofje en het kerkje is een muurtje opgebouwd uit ruwe lei-stenen. Het geheel zou zo in een film kunnen staan.




We hebben hier geen internet en ook bijna geen telefoon verbinding. Om een sms'je te kunnen versturen moet ik heen en weer lopen.

We slapen hier heerlijk en rond middernacht bleef het rustig buiten. Ik ben er in ieder geval niet wakker van geworden 😊

29 juni

Vandaag gaan we Noorwegen verlaten en inruilen voor Zweden.
We passeren de Riksgrensen van Noorwegen en Zweden zelfs een paar paar keer maar uiteindelijk zien we de besneeuwde toppen van de bergen steeds verder verdwijnen.

Het landschap wordt vlakker en de Zweedse bossen komen er weer aan. Het is zomers warm. Bijna te warm. Ik heb last van mijn muggenbulten. Ik word flink gestoken ondanks mijn flesjes met Deet. Het wordt zelfs zo erg dat Frits overweegt met me naar een dokter te gaan maar dat vind ik nog niet nodig. Komt vast goed met een beetje extra zorg.

We stoppen op een Rastplats in Hotagen aan een meer. Hoe kan het ook anders in dit merenland 😉
De Rastplatsen zien er hier keurig uit. Er zijn picknick banken, toiletten, vuilnisbakken en natuurlijk vuurplaatsen.

Horeca gelegenheden zie je bijna niet in Zweden maar vuurplaatsen zijn er in overvloed en ook heel belangrijk. Familie, collega's en vrienden komen bij elkaar. Nemen koelboxen mee en gaan samen bbq'en op die vuurplaatsen. Het ziet er heel gezellig uit. En of het nu koud of nat of warm is dat maakt niet uit. Samen zitten ze te grillen en te eten.
De vuurplaatsen zijn vaak in de open lucht maar ook heel vaak in een "huisje" die aan de voorkant open is. Binnen, onder het dag is een grote zitbank gemaakt en in het midden staat de stenen bbq.




Wij bekijken het vanaf een afstand. De muggen spelen mij weer parten en ik ga naar binnen en raad eens. We hebben weer tv ontvangst en dus gaan we het nieuws weer even bij kijken.

#vlog19


30 juni

We moeten hoognodig water hebben. Drinkwater en ook water tanken in de camper. We zoeken een service plaats op om te lozen enz. enz.
Op onze weg naar Östersund komen we langs een service plaats dus dat gaat helemaal goed komen. 
Geleegd en gevuld gaan we weer verder op pad naar Östersund want daar wil ik graag eens een kijkje nemen en .......... omdat mijn internet er enige tijd uit lag, een data kaartje kopen en dat lukt. 
Met ons wifi apparaatje gaan we naar de telefoonwinkel Telia en daar kunnen we een data kaartje kopen, hehehe wat een opluchting. Nu kan ik vanavond mijn websites bijwerken.




In Namsskogan gaan we even langs de COOP voor drinkwater en nog een paar andere boodschapjes en dan een plekje zoeken voor de nacht en dat vinden we in Nas aan ................ juist een meer.



1 Juli

Gisterenavond is het gaan regenen en het hield niet meer op. Jammer want zo konden we niet ten volle genieten van het mooie meer. Het ging de hele nacht door.
Tussen de zware buien door is het heel warm. Zou er onweer in de lucht hangen?

We willen vandaag richting de kust gaan en wel naar Sundsvall en laat daar nu net een Ikea zijn 😂

Dat komt goed uit denk ik dan want mijn theedoeken zijn versleten. Ikea zal er wel hebben en dan kunnen we meteen de Zweedse gehaktballetjes een proberen.

Maar eerst moeten we nog een eindje rijden. Het regent toch dus, gas geven maar.

We maken nog een tussenstop.


En daarna weer verder. Er wordt aan de weg gewerkt.


Weer verder ................ richting Sund, richting Ikea ......


We eten hier natuurlijk de Zweedse gehaktballetjes en ik kan jullie verzekeren dat ze gemaakt worden door dezelfde kok. 😁😉

2 Juli

Vandaag gaan we de stad Sundsvall eens bekijken.  De stad is door de eeuwen heen 4 keer afgebrand en daardoor werd in 1888 de stad in steen herbouwd waarna het de bijnaam Steenstad kreeg.

Wij hadden ons er heel wat van voorgesteld maar de stad leek uitgestorven en dat op een zaterdag in de zomervakantie.




Wat een grappige telefooncel. Zoiets heb ik nog nooit gezien.

In Sundsvall hebben ze ook een paar terrasjes maar tot onze verbazing zijn ze allemaal leeg en ook binnen zit niet één mens.
Waar zijn al die mensen???????


Ook in de winkels is het helemaal niet druk. Zijn we misschien te vroeg? Ik kijk op de klok en zie dat het 12.05 uur is.


Geen idee wat de oorzaak is. Gezellig is het niet en we besluiten weer naar de camper te gaan. Een boterhammetje eten we maar in de camper en dan gaan we verder naar een CP die aan zee moet liggen.

Daar aangekomen zien we dat er een festival is. Oei dat zal wel veel herrie gaan geven de komende nacht.

Als we bij de camper zitten komt Meinte en Frans langs fietsen. Heeee dat is leuk. We hebben deze aardige Friezen leren kennen in Rostock. Zij zouden 2 dagen na ons de oversteek maken naar Trelleborg.
Ze zijn volgers van onze Vlogs en zo kwam het contact.

We hebben weer heel wat bij te praten. We babbelen en drinken wat en voor het weten is het festival al begonnen.
Het is een country festival van 2 Zweedse dames; Jill Johnson en Anna Bergendahl

Erg lang duurt het concert niet. Het begint om 18 uur en om 21.30 uur is het weer afgelopen. 

Wij maken een wandeling naar het haventje en het strand via het bos. Wat is het hier mooi!




Het bevalt ons hier uitstekend. We blijven hier nog een nachtje 😊

 
3 Juli

Vandaag zijn we nog op ons plekje gebleven. Het was heerlijk weer. Tijd voor een wasje 😁 en tussen de wasjes door mag ik mijn leesboek weer ter hand nemen. Ik verveel me niet. Frits gaat nog even met zijn hengel naar het water maar helaas weer geen visje 😔

In de namiddag maken we een wandeling naar de oude ijzerfabriek Galtströms bruk.
De molen van Galtström is de oudste, grootste en laatste ijzerfabriek van Medelpad en was in bedrijf tussen de jaren 1673 en 1916. De omgeving van de molen is goed bewaard gebleven en veel van de oude molengebouwen zijn te bezoeken, zoals de roest- en hoogoven, de kapel en de bakkerij.



De molen werd in 1673 gebouwd door Magnus Blix en was de eerste ijzerfabriek in Medelpad. In 1686 bestond de molen uit twee hamers die zich bij de hoogoven bevonden en dat er 1200 scheepsponden staafijzer per jaar werden geproduceerd, wat overeenkomt met 163 ton, die naar Stockholm werden verscheept. De ijzerfabriek werd op 17 januari 1916 gesloten en de zagerij in 1919.

Hier ga even terug in de tijd in een prachtige omgeving.

We hebben er dorst van gekregen en gaan even op terrasje zitten maar hier krijg je nu alleen een warme maaltijd en dat hoeven we niet om drie uur 's middags maar een ijsje gaat er wel in.


Dat ijsje moeten we halen links in het gebouw en hier komen we in een alleraardigst winkeltje.
We wachten en wachten maar er komt niemand totdat we horen van iemand dat we ons moete melden door op een ouderwetse bel te drukken en dan hebben we geluk.


Het gaat hier allemaal zo simpel. Voor ons is het echte nostalgie. We zoeken een ijsje uit en gaan buiten op een bankje zitten en dan zien we dit konijn. Hij is zo tam. Er schijnen er 3 te zijn 😂 van dit kaliber.


We eten ons ijsje op en maken nog een wandeling door het bos en volgen de pijlen die ons pad aangeven.


Dan komen we dit dorpje tegen. Wat een weelde om zo te mogen te wonen.

We wandelen ons rondje af en komen weer bij de camper. Onze Duitse buren komen gezellig nog even wat drinken. We drinken een alcoholvrij biertje. Frits mag geen alcohol en de buurman ook niet. Komt dat effe goed uit 😂😂



Geen opmerkingen:

Een reactie posten