11-07-2022

Zweden 11 juli t/m 17 juli (pagina 10)

pagina 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10  volgende

11 juli

Vandaag maar een kleine trip gemaakt. Het is een warme dag vandaag dus tijd voor een klein wasje. Maar allereerst tijd voor een ochtendwandeling door het toeristische stadje Valdemarsvik. Allereerst lopen we naar de haven en we zien hier allemaal boten liggen die van hout zijn gemaakt. Ze zijn prachtig.

Waar kom je dit nog tegen? In Zweden zie je ze vaker trouwens het meeste wordt hier van hout gemaakt.

We lopen verder het plaatsje in maar zoals zo vaak vind je in de Zweedse stadjes niet de gezelligheid die je in Nederland vindt.

De stadjes hebben geen stadskern zoals bij ons. In Nederland zie je meestal een kerktoren ergens uitsteken en dan weet je dat je daar heen moet. Daar is meestal wel een bakkertje of cafeetje maar in Zweden gaat die waaier niet op. Ik heb er al eerder over geschreven.
Een mooie foto kan ik hier niet maken buiten het haventje dan en de plek waar we hebben geslapen.

We rijden verder naar Gamleby en ook dat lijkt een mooi stadje op het eerste gezicht.

Het park is prachtig maar dat is dan ook weer alles. Wat wel grappig zijn de oude telefooncellen en deze wordt gebruikt als boeken ruil kastje.
We rijden nar de andere kant van de plaats en vinden een plaatsje bij het Trollenbos. Dat wil ik wel eens zien ...........

Het werd een heel klimwerk door het bos en daarna moesten we tussen grote keien door lopen. Ik kreeg er al bijna spijt van dat ik aan deze wandeling was begonnen. Maar het uitzicht was geweldig.

We hebben onze wandeling voor vandaag er weer opzitten en mogen bij de camper uitrusten en dat doen we dan ook 😁

12 juli

Na een nacht met geregeld lawaai van vrachtwagens die containers kwamen omwisselen toch tussendoor nog redelijk geslapen. Onze buren hadden er ook last van gehad want ze waren al weer op tijd vertrokken.

Wij startte vandaag om 9 uur.
Ons eerste doel was LPG tanken.

Bij de eerste lukte dat niet nadat de al wat oudere bazin alleen cash betaald wilde worden. We hebben wel SEK maar niet zoveel. Euro's waren ook goed zei ze maar ook die hadden we niet  genoeg bij ons. En zo reden we naar de 2de bestemming en daar lukte het allemaal prima.

Daarna reden we de ruim 6 km lange brug over naar het eiland Öland.

Öland is een Zweeds eiland in de Oostzee. Het is het op een na grootste eiland van Zweden, na Gotland. Het is 137 km lang en maximaal 16 km breed.

Het eiland is geliefd bij veel Zweden en ook de koninklijke familie is er vaak te vinden als het om een vakantiebestemming gaat.
Wij gaan het eiland eens verkennen.

Nooit geweten dat er zoveel molens op dit eiland waren. Wij vinden zelfs een camperplaats bij een molen.

Wij maken in de namiddag nog een wandelingetje naar het kerkje een eindje verderop.

Het kerkje is open. We hebben geluk.

Het is prachtig weer en we luieren, lezen en drinken wat. Voor het avondeten halen we de bbq te voorschijn en zitten nog tot laat buiten.

13 juli

Vanmorgen eerst naar de service gereden om daarna richting Långe Jan te gaan. Er is maar één hoofdweg op het eiland en dat is de 136. Wij volgenden hem want zo zouden we vanzelf langs de vuurtoren moeten komen.

De route was mooi en zo nu en dan moesten we even een foto-stop maken want we konden deze mooie plekjes maar niet zo voorbij rijden.

We komen deze bijzondere grafheuvels tegen uit de bronstijd.

De sacristie van het mooie sfeervolle kerkje waar we er hier meer van tegenkomen en ze zijn allemaal open.

Wat een mooie omgeving is dit.

Als we zo rondrijden vragen we ons af waar de vuurtoren nu is en tot onze verbazing zien we dat we er gewoon langs zijn gereden dus weer 40 km terug rijden ffffffffffffff.
De vuurtoren staat ook nergens aangegeven. Eigenlijk hadden we de navigatie aan moeten zetten en niet op de wegwijzers moeten vertrouwen.

Deze keer nemen we de juiste weg. We moeten via wildroosters het terrein op want de koeien en schapen lopen hier gewoon los. Zo nu en dan moet je even wachten tot het schaap weer aan de kant gaat of de koe de overkant heeft bereikt.

We hebben nu aan onze rechterkant en linkerkant zee want we zijn op uiterst zuidelijk puntje aangekomen.

Wie wil mag voor SEK 35 naar boven klimmen. Het zijn vooral de jonge gezinnetjes die de trappen omhoog beklimmen. Wij wandelen hier rond en kijken in het winkeltje met allerlei snuisterijen. Daarna lopen we naar de zee waar de meeste mensen de horizon afzoeken naar zeehonden.

En dan zien we ze.

We moeten flink inzomen met onze camera's maar het is gelukt.

We genieten hier volop en onze dag kan niet meer stuk.

Aan de andere kant van het eiland zien we grote vlakten met deze koeien en schapen. Prachtig!!

Deze groep eenden komen we ook nog tegen.

Het was een echte geniet-dag.
Onderhand was het alweer bijna vijf uur en nu maar op zoek naar een slaapplekje en dat vinden we. We staan aan zee en er zijn hier veel vogelaars met hun kijkers.

Ook hier steelt een zeehond weer de show.

En niet alleen deze zeehond maar ook deze koeien zijn een plaatje als ze door de zee lopen.

Frits is helemaal in zijn nopjes. Na het avondeten gaat hij eens kijken 😂 O wat geniet hij toch want voorlopig is hij nog niet terug 😂😂

#Vlog22

14 juli

Vandaag een eilanden tocht gemaakt van zuid naar noord.
Als eerste kwamen we weer prachtige houten molens tegen. Wel 5 op een rij.

En aan de overkant zie ik een "rune steen" staan. De eerste die ik tegenkom.

Heel bijzonder om te zien en al helemaal als hij zo vrij in de natuur staat.

Runenstenen zijn stenen waarin inscripties in het runenschrift zijn gekerfd. De stenen zijn vaak gemaakt door de Vikingen en dienden vooral ter nagedachtenis aan gestorvenen. Verreweg de meeste stenen met runeninscriptie zijn gevonden in Zweden; namelijk zo'n 2500. Het is het oudst bekende schrift gebruikt door de Germaanse volkeren van Noord-EuropaGroot-BrittanniëScandinavië en IJsland. Vanaf de 2e of de 3e eeuw tot en met de 19e eeuw werd het gebruikt. Het bestaat uit letters samengesteld uit meestal rechte en hoekige lijnen die gemakkelijk in bijvoorbeeld steen of hout kunnen worden gekrast. Bij gebruik op metaal werden ook wel ronde vormen gebruikt.
(info wikepedia)

Na de nodige foto's gemaakt te hebben gaan we weer verder.

We komen bij het Öland museum.

Vanaf de buitenkant van het museum zien we al snel wat er hier allemaal te zien is. Er zijn een paar oude ambachten te zien en spelletjes met "oud" speelgoed. We gaan hier niet naar binnen maar rijden weer verder.

We komen langs kerkjes en wippen even binnen.

Rijden nog langs een service en houden het verder voor gezien. Morgen willen we de hoofdstad Borgholm eens gaan bekijken maar eerst gaan we eens rondkijken bij ons slaapplekje bij het mooie kerkje Högby Kyrka.

Het Maria-altaar bestaat uit een drieluik dat gemaakt is in de voormalige DDR, Lübeck. De drieluik is waarschijnlijk uit het jaar 1400. Oorspronkelijk was het schijnbaar geen drieluik. De oorspronkelijke sculptuur hangt in de sacristie en is voor ons niet te zien.

Naast de kerk staat een klein kerkje op kinderformaat gemaakt. Als ik de deur open doe kijk ik mijn ogen uit. Alles is precies zo nagemaakt voor kinderen. Ze kunnen hier "kerkje" spelen 😁

Er staat een kleine roze orgel en op de kansel liggen 2 kinderbijbels.
Bij de ingang hangt priester kleding zodat de allerkleinsten zich ook kunnen verkleden. Er is werkelijk aan alles gedacht.

De kinderkerk is op de voorgrond en de grote kerk op de achtergrond. De toren is nog net te zien.

15 juli

Het plan voor vandaag is in duigen gevallen. Het gebeurde zo .......

Op onze heen weg naar Borgholm, de hoofdstad van Öland kwamen we langs een weiland waar allemaal kamelen liepen.

Daar rijd je dan helemaal voor naar Zweden 😂😂. We moesten dus wel even stoppen hier want die kamelen moesten natuurlijk op de foto.
Toen we bij de kamelen weg reden kwam Frits op het lumineuze idee om eens een weggetje in te slaan.
Ik moet zeggen dat het een mooi weggetje was in een omgeving die ons aan Spanje liet denken. Een hele tijd tijd reden we op een grindweg via een wildrooster dus er moesten ook dieren lopen maar we zagen er geen.

Wat een pareltje!!!! We waren hier compleet alleen op de wereld. We zochten een recht stukje uit en liepen naar de zee. Geweldig.
Hier blijven we!!

In de vroege namiddag zag Frits een paar koeien lopen, so what. Lekker laten lopen. Ze liepen in een boog om ons heen en wij zaten heerlijk te genieten. Frits viel zelfs in slaap en ik was verdiept in mijn leesboek totdat ik de koeien wel erg dichtbij zag komen.

Ik vertrouwde het niks en ging in de camper zitten maar Frits bleef lekker in zijn stoel zitten. Maar de koeien kwamen dichter en dichter bij en eentje knabbelde zelfs aan de haren van Frits.

Het duurde niet lang of het hele stel ging achter Frits staan om hem eens goed te bekijken.

Zelf zat ik veilig in de cabine vn de camper en heb alle gefilmd want de koeien kwamen nog dichterbij en eentje begon zelfs al aan de camper te knabbelen. Toen werd het Frits te gortig en jaagde hij ze weg maar de koeien kwamen weer terug.
Die werden we voorlopig niet meer kwijt en wat als morgenvroeg of vannacht het hele stel weer terug kwam en aan de camper gaat knabbelen.

We hebben de boel maar ingepakt en zijn een stukje verder gaan staan. Niet zo'n mooi plekje maar gelukkig wel zonder koeien 😂😂

#Vlog23

16 juli

We waren dus een stukje verder gaan staan dan de koeien om te kunnen slapen maar dat viel tegen. Ons plekje was te dicht bij de weg en geloof het of niet maar de hele nacht hebben auto's met hoge snelheid over die weg gereden. Er kwam geen einde aan geloof ik. Steeds dacht ik weer, dadelijk zal het geraas wel ophouden maar nee hoor ffffffff.

Vandaag reden we dus al op tijd naar Borgholm. We reden langs gezellig uitziende staten op zoek naar een parkeerplaats.
We zagen meer campers die op zoek waren. We vonden wel een super grote camping maar dat is niet echt ons ding. Daarna zagen we een grote parkeerplaats met zelfs een service station om water te tanken en te lozen enz. Er stond maar één camper. Wat vreemd maare ........ hier gaan we dus staan. Totdat we bij de betaalautomaat kwamen en zagen dat dat er heel vreemd aan toe ging. De automaat vertaalde zelfs in het duits of engels de tekst. Wat je moest betalen was nergens te vinden en hoe je moest betalen ging via een vreemde app die we nog niet kende. We zagen wel campers het terrein oprijden en ook weer weg rijden. We vertrouwde het niet dus wij reden na de service ook maar weg.
Ik kon nog wel snel even een foto maken van de bootjes in de haven 😁

Nergens eens parkeerplaats te vinden. Jammer dan maar verder richting het Slot.

Het barokke Slot dateert uit de 17de eeuw en is in 1806 verwoest door een brand.

Voordat we het Slot bereiken komen we eerst door een gebied waar de koeien vrij rondlopen.

We hebben iets met koeien de laatste dagen 😂

Het is druk en we vinden nog net een parkeerplekje. We kopen een ticket voor SEK 100 p.p. en mogen doorlopen.

We klimmen ergens een trap op in het kasteel en hebben zo een goed overzicht.
Er wordt ontzettend veel voor kinderen gedaan. Ze mogen over hangbruggen lopen, op een neppaard zitten, stenen torentjes bouwen, spijkers in een balk timmeren, hun krachten meten met een toverzwaard enz. enz.

Op de binnenplaats kan koffie gedronken worden.

We lopen hier een heel tijdje rond te dolen door allerlei doodlopende gangetjes, door exposities en zien hoe alles opgebouwd wordt voor een festival dat vanavond zal plaats vinden.

We zijn er moe van geworden en zoeken buiten het kasteel een terrasje op en besluiten hier een hapje te gaan eten.

Van hieruit gaan we 1 km verder naar het andere Slot.
Sollidens Slot, het zomerverblijf van de Zweedse Koninklijke familie.

Er is een hele grote parkeerplaats waar je ook met de camper mag staan. Aan de buitenkant en je mag er gratis blijven overnachten. Maar eerst een kijkje nemen.
Natuurlijk zijn er weer veel terrassen. Heel gezellig. Allemaal tafeltjes en stoeltjes op het gras.

En via deze boog kom je weer bij een kassa want je moet weer een ticket kopen om in de tuinen te mogen wandelen.
We hebben al zoveel gelopen dat we dat maar even overslaan maar wel even de wand bekijken met de foto's van de Koninklijke familie.

De foto hier beneden is het zomerverblijf van de familie maar dat kun je niet zien. Logisch want zelf zouden we het ook niet leuk vinden om steeds al die pottenkijkers om ons heen te hebben, toch.

Wij zoeken een plekje op voor de camper en gaan lekker buiten zitten.

En dan wordt de parkeerplaats leeg gemaakt. Handhavers komen en alles wat in het midden staat geparkeerd moet weg.
En dan komen de auto's. De een na de ander en rij na rij worden er auto's geparkeerd. Allemaal mensen die naar het festival komen in het Slot.

Een brutale camperaar heeft alsnog zijn camper zomaar op het terrein gezet 😒 Alles staat vol nu. Gaat het weer een onrustige nacht worden???????

17 juli

Vandaag weer eens een luie vakantiedag genomen. Voormiddag genoten van een heerlijke warme douche. Een beetje kastjes uitgeruimd en weer ingeruimd. Wie weet is dit handiger en daarna gaan lezen buiten in het zonnetje.

Toch in de namiddag maar eens actie ondernomen en gaan wandelen richting de zee. Eerst een stuk door een dor grasveld gelopen en daar door een "koninklijk" hek gegaan dat niet op slot was.

Frits dacht dat we zo wel bij de zee zouden komen. "Maar mogen we dan wel door dat hek, Frits?" "Ja natuurlijk. Het is toch ook niet op slot en trouwens via google-maps zie ik dat daar een dorpje is."

We liepen verder door het veld en kwamen langs een "koninklijke" tennisbaan. Er hing nog een badhanddoek aan het hek. Vast een "koninklijke" 😉

Wat is het hier heerlijk rustig.

En daar is dan de zee maar we zien nergens een strandje.

We lopen nog wat rond hier. Wat een mooie wilde bloemen groeien hier.

Op de terugweg gaan we even zitten uitrusten op een bankje en dan zien we een rode Buggy aankomen en hij stopt aan de overkant. Een man met een zwarte pet op stapt uit en maakt een praatje met een echtpaar dat langs komt fietsen. Ze wijzen naar ons en lachen vriendelijk en wij lachen vriendelijk terug.
Terwijl we zo zitten te kijken zegt Frits, "Die man zou best Carl Gustav kunnen zijn. Hij heeft een beetje een boeren uiterlijk."
Die Frits toch. De man met de pet stapt weer in de Buggy en rijdt over het dorre land naar de tennisbaan en even later horen we gekerm dat tennissers soms uitstoten 😁 Ik ga toch eens googlen naar Carl Gustav en zie dat de afbeeldingen van Carl Gustav verdomd veel op de man lijken.

Ach, het zal vast wel niet ...........

Wij lopen weer verder en zien nog een paar prachtige reeën op de dorre "koninklijke" velden.

Als de avond valt en de lucht begint te verkleuren gaat Frits nog een paar foto's maken van de koeien die achter ons staan.

De lucht ziet er dreigend uit maar er valt geen druppeltje uit.