20-06-2022

Noorwegen. 20 juni t/m 26 juni (pagina 7)

pagina 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - volgende

20 juni

Vandaag hebben we voet gezet op de eilandengroep die deel uit maken van de Lofoten. We bevinden ons een heel stuk boven de Poolcirkel en dat is te merken aan de temperatuur. Het kwik zal hier niet verder stijgen dan 13 graden volgens de boekjes. Wij hebben op het moment 11 graden en veel regen, heel veel regen. De natuur is schitterend.

Allereerst rijden we naar een serviceplaats.

Het is allemaal gratis en alles is aanwezig wat we nodig hebben. De deur is niet op slot en we kunnen water tanken en lozen en het toilet reinigen. Prima geregeld hoor 👍

Je kunt hier ook overnachten voor NKR 100

We rijden een stukje verder om een kerkje te bekijken maar helaas hij is op slot.

Nu we toch aan de wandel zijn gaan we eens op zoek naar een pinautomaat om Noorse kronen te pinnen en zo belanden we een supermarkt.

Eens even op onderzoek uit of hier nu werkelijk alles zo duur is en ja hoor ik vind van wel.

Een klein blikje doperwten kost hier ongeveer € 4 en kabeljauw filet uit de diepvries voor 4 super kleine stukjes betaal je al snel € 10 en een kleine krop sla krijg je niet onder de € 3.

De lonen liggen hier ook hoger dan bij ons.

Ik zie de Noren allemaal in grote auto's rijden. Het gaat hun goed zo te zien.

Wij gaan weer verder over de E10, de weg die over de eilanden ligt.

De wolken hangen laag en de regen valt geregeld uit de lucht. Jammer is dat. Maar ik schiet toch de nodige plaatjes.

We passeren bruggen en tunnels. Heel veel tunnels waarvan eentje 6,3 km lang.

Als het later op de middag wordt zie je dat de camperaars hun plekje gaan zoeken voor de nacht maar dat valt niet mee. Op veel plekken staat een bord dat je er wel mag parkeren maar dat het niet de bedoeling dat je er blijft slapen. Hmmmmm dat maakt het moeilijk.

Op deze plek staat ook zo'n bord maar de vele camper-mensen zijn het er over eens om de gok te wagen en te blijven slapen maar naarmate de tijd vordert vertrekt de een na de ander. Wat doen we?
Na het allemaal even aan te zien nemen we het besluit om ook maar verder te gaan. Tien kilometer verder schijnt nog iets te zijn dus hoppa daar gaan we weer.

Dit bevalt beter. We blijven hier staan en wie weet blijven we morgen ook nog hier.

21 juni

Wat hebben we vandaag een mooie dag gehad en niks geen rustdag om te vissen of iets anders. Eigenlijk zijn we niet zo van de "rustdagen".

Het had de hele nacht geregend en hoe ffffffff. Ik sliep er slecht van. Soms hield het op met regenen maar dan begon het te stortregenen. Vreselijk!!! Soms dacht ik; dadelijk drijven we weg met de camper. Gelukkig gebeurde dat niet.

We besloten om vandaag naar het eindpunt van de Lofoten te rijden en als het dan morgen beter weer is dan rijden we de route terug en maken onze stops.

Goed idee. Mijn lijstje met hoogtepunten van deze eilandengroep had ik bij de hand. Je weet maar nooit.

En zo gingen we op pad.

Onderweg kwamen we een kathedraal tegen.

Die kunnen we eens gaan bekijken want daar binnen is het in ieder geval droog.

Maar dat ging zo maar niet. Er hing een briefje op dat we NKR 45 p.p. moesten betalen om binnen te mogen en dat doen we niet.

Dat is iets dat we nooit doen uit principe. Als iemand bij ons bezoek komt hoeven ze ook geen entree te betalen.

We gaan weer verder en de regen blijft maar vallen maar de natuur wordt steeds mooier. Dan zie ik  dat we bij het Lofotr Vikingmuseum zijn en daar wil ik wel een kijkje gaan nemen. Voor senioren is de entre NKR 195 p.p. Het is er ontzettend druk en er staan ontzettend veel campers geparkeerd. Er zijn veel camperaars die hetzelfde hebben gedacht als wij met dit natte weer.

Er zijn allerlei activiteiten. Pijl en boog schieten, hoefijzers gooien enz. Je mag alles aanraken en helmen enz. opzetten alleen niet vechten en iemand ombrengen wordt ons gezegd bij binnenkomst. We bekijken het allemaal en willen graag de oude Vikingboot eens zien. Daarvoor moeten we naar buiten door de "Vikingtuin" naar het water. Het is ongeveer 1500 meter lopen. We komen langs een paardenwei en varkensweiland, schapen, hutten enz.

Daar is de boot. "Willen we nog mee?" Wordt ons gevraagd. Uhhhh ja 😋
We moeten in een schuur een zwemvest ophalen en kunnen nog net op de 2 laatste plaatsjes zitten.

Daar gaan we met volle wind in de zeilen.

Het is ijskoud en iedereen heeft de jassen aan en de mutsen op. Wat een belevenis. Als het schip moet draaien om terug te keren lukt dat niet meteen om het zeil goed te krijgen. Met 2 man moeten ze eraan trekken. Uiteindelijk komen we weer aan de kant. Later dan voorspeld voor de volgende groep. Ach pech gehad. Wij kregen een extraatje 😂

#Vlog15

We zijn helemaal door en door koud maar we hebben genoten en gaan onze camper weer opzoeken.

Onze tocht gaat weer verder en we krijgen er weer geen genoeg van. Er worden veel foto's en films gemaakt. Wat is het hier toch mooi. Schitterend!!

Het is zes uur als we stoppen op een plekje voor de nacht bij de plaats Reine en dat is helemaal niet verkeerd 😁

22 juni

Wat een dag, wat een dag vandaag. We hadden ZON!!!!!
Vanmorgen zijn we gereden naar het eindpunt van de Lofoten, naar Å. Wat een mooi plaatsje is dat. Het lijkt of de tijd er is blijven stilstaan. Er was een pleintje met een bakkertje en wat voor een bakkertje.

Eerst kwamen we door een soort werkruimte en daarna in het winkeltje. Ze hadden er een oven van gietijzer die in de muur gemetseld zat.
We vroegen 2 Kanellsnurr en 2 koffie.
De koffie mochten we zelf uit een grote koffiekan schenken. De broodjes in een bruine papieren zak en zo konden we buiten gaan smikkelen.

(Noorwegen duur? Deze 2 bekertjes koffie en de twee broodjes kosten € 16,95. Hoe komen ze erbij. Net als het tanken vandaag € 2,61 p.l. Wees gewaarschuwd 😉)

Op de papieren zak staat het recept om de overheerlijke kaneel broodjes zelf te maken.

De huizen in dit plaatsje zijn verrukkelijk om te zien. Ze worden gebouwd op houten palen en staan soms half in het zeewater en op grote keien.

En kijk die meeuwen ............. Zoals bij ons de zwaluwen hun maken doen dat hier de meeuwen.

Je blijft hier foto's maken. Ik kom hier ogen te kort en zou hier wel een hele dag op een bankje willen zitten en alleen maar kijken.

Maar ja dat kan niet want we willen nog meer zien want onderweg kom je zoveel mooie plaatsjes tegen. We hadden nog naar Reine gewild maar daar was het overvol. We kwamen al kilometers voor het plaatsje geparkeerde campers tegen. Mensen gaan lopend naar Reine. Daarvoor moeten ze over een gevaarlijk drukke weg lopen. Dat slaan we maar over.

#Vlog16

Onderweg maken we nog een paar leuke stops.

Hamnoy

En ook de gedroogde vissenkoppen zien we in overvloed hangen.

Deze vissenkoppen, hebben we gelezen, worden naar Afrika vervoerd en daar verpulverd tot veevoer. Het mysterie is opgelost 😊

We stoppen nog even bij het prachtige witte strand met zijn azuur blauw water.

Jammer dat het frisjes is want anders waan je je in de Caribbean. Prachtig!

Henningsvaer

De weg naar Henningsvaer is alleen al een belevenis. Het plaatsje zelf is één straat groot 😅

We staan nu weer op een vertrouwd plekje waar we op de heenweg ook stonden.

Morgen gaan we weer verder.

23 juni

Gisterenavond begon het weer eens te regenen en het is weer de hele nacht doorgegaan. Het regent dan niet gewoon, o nee het stortregent dan fffffffff.
Vanmorgen regende het nog dus weer verder. Gelukkig is het niet meer zo ijzig koud.

We zien weer veel bekende plekjes die we op de heenweg hebben aangedaan. Leuk maar we stappen nergens uit want het weer is er niet echt uitnodigend voor. Al zien we nu zo nu en dan een zonnetje tevoorschijn komen.

En dan is er file. Er wordt een stuk weg opnieuw geteerd aan een weghelft en hier gaat dat net als in Zweden. Wachten totdat er een begeleidende auto komt die voorop rijdt. Het gaat over een stuk weg van dik 7 km en onze navigatie geeft door dat we 16 minuten vertraging zullen oplopen.

Tja, dit zal wel vaker gebeuren. In de winter moet je hier met sneeuwkettingen rijden staat er aangegeven op borden. De wegen hebben hier heel wat te lijden.

We stoppen ergens en eten een broodje. Als je binnen zit en je ziet het zonnetje dan denk je dat het zomers buiten is maar owee als je naar buiten gaat dan voel je de ijskoude wind en ben je zo weer binnen.

Dus maar doorrijden. We hebben dringend boodschappen nodig en we willen lozen en water tanken. Zullen we dan maar doorrijden tot op weer een bekend plekje? Er zijn supermarkten en service voor de camper. Doen we.
Maar eerst weer de grote Tjeldsundbrua over.

De Tjeldsund-brug is een hangbrug over de Tjeldsundet tussen het vasteland en het eiland Hinnøya in de provincie Troms og Finnmark, Noorwegen. De brug is 1007 meter lang, de hoofdoverspanning is 290 meter en de maximale doorvaarthoogte naar zee is 41 meter. De brug heeft 32 overspanningen.

En terwijl we weer in colonne achter onze begeleidingsauto rijden want ook hier wordt er gewerkt aan de brug, zegt onze broodbakmachine "piep" en klaar is ons broodje 😃

Zelfs brood bakken onder het rijden gaat heel goed. Het wordt geen ingezakt vers broodje en onze stroom blijft zo mooi op peil 😋
Het ruikt zalig!!!!!!!

We doen de boodschappen bij de REMA supermarkt en hier zijn de boodschappen een beetje schappelijker in prijs. Maar als je ziet wat je voor ongeveer € 50 in je boodschappen kar hebt liggen? Dan moet je echt heel goed kijken.

We gaan op ons plekje in de haven staan maar eerst servicen.
Het waait ontzettend hard maar we hebben wel een prachtig uitzicht.

24 - 25 en 26 juni

Ik zat even zonder internet maar vandaag heb ik weer iets kunnen bij ritselen dus even mijn verslagje bijwerken. Deze keer wel weer even zonder foto's maar die houden jullie nog tegoed.

24 Juni hebben wij de Lofoten weer verlaten.
Het heeft gestormd en geregend. We hadden wel een mooi slaapplekje gevonden aan zee maar soms dachten we echt dat het dak van de camper zou waaien. De tocht erheen was zeker weer prachtig.

De natuur en de omgeving verveelt hier nooit ook niet met slecht weer.

Onderweg stopten we bij een oorlogsmonument want ook in Noorwegen hebben ze veel verliezen geleden in de Tweede Wereldoorlog. Bij dit monument kwamen we een Nederlands echtpaar tegen dat al heel wat jaren in het noorden van Noorwegen komt en nog nooit zo'n slecht weer had gehad. Toen ik vertelde dat wij 2 extra dekens nog eens boven op ons dekbed hebben liggen vertelde de Nederlandse mevrouw me dat ze het ook zo vreselijk koud hadden gehad dat ze alle truien en jassen uit de kast had gehaald en op het dekbed had gelegd van de week. Deze kou hadden ze nog nooit meegemaakt.

Aha, deze kou is dus niet normaal. Ik had al voor mezelf uitgemaakt dat Noorwegen een prachtig land is met een onprettig klimaat maar dat is dus een vergissing. Dan komen we zeker nog eens een keertje terug want het is werkelijk een prachtig land. Zelden zoiets moois gezien.

Wij vinden weer een mooi plekje voor de nacht. 's Avonds zien we hier een heel wolkenspel boven het water met mist en zon. Het ziet er prachtig uit en Frits kan het niet nalaten om laat in de avond foto's en film te gaan maken. Prachtig!

25 juni worden we wakker van een heerlijk zonnetje. Eigenlijk was het zonnetje er 's nachts al zoals dat hier gebruikelijk is. Het wordt hier nooit donker in deze tijd van het jaar.
De lange broeken en truien kunnen weer de kast in en we maken een heerlijke wandeling langs het water in de fjord. Ik vind heel wat mooie schelpen die ik verzamel, haha.

We gaan vandaag met een veerboot over. We moeten namelijk naar het volgende eiland en er is geen brug. De tocht zal ongeveer 45 minuten duren.
Onze veerboot is super de luxe zelfs met een restaurant. We genieten van onze mini cruise door de Vestfjord.

#Vlog17

Veel te snel naar onze zin is het boottochtje weer ten einde en rijden we weer verder. Onderweg komen we een mooi plekje tegen om te lunchen.
Frits zet onze tafel en stoelen midden tussen de boterbloemen en het fluitenkruid. Wat een uitzicht hebben we weer. We kijken omlaag in de fjord en omhoog naar de besneeuwde bergen die bestaan uit leisteen. Ze zien er glad en glinsterend uit en zijn donker grijs van kleur. Prachtig!!

We rijden weer verder en dan roept Frits, "eland!!!!! Pak je camera!"
Nu roept Frits dit wel vaker en dan ziet hij een bord waarop staat dat je moet uitkijken voor elanden maar nu zien we een eland helemaal in het echt en niet op een bord. Wat een dier!

Hij is donker bruin van kleur en heeft een enorme kop met een donker bruin fluwelen gewei. Het lijkt me een volwassen mannetje zo groot is hij maar als ik mijn camera pak is hij weer weg. Wat jammer!!!! Het gebeurde allemaal in een flits.

's Avonds gaat Frits de dashcam beelden na kijken en op het beeld waar hij "eland" roept kijken we en kijken we maar zien de eland niet op het beeld. Wat een schutkleur heeft zo'n dier. Je weet dat hij er moet zijn en toch zie je hem niet terwijl we hem alle twee in levende lijve zagen.

Wij vinden weer een prachtige overnachtingsplek met een uitzicht over een fjord. Frits zet onze tafel en stoelen buiten en we eten buiten. Onze dag kan niet meer stuk en we hebben weer een zomerse dag gehad met hoge temperaturen van wel 29 graden. Die neemt ons niemand meer af.

26 juni

Vandaag is het weer een zomerse dag en de korte broek gaat weer aan. We ontbijten buiten met uitzicht op de fjord en de besneeuwde bergtoppen.
Een mens kan het slechter treffen, toch.

We rijden langs de Noorse kust in zuidelijke richting en krijgen weer de nodige tunnels voor de kiezen. De tunnels in Noorwegen zijn niet prettig om te rijden. Ze zijn vaak lang, smal en veel te donker. Onze buurman die we vandaag naast ons hebben staan heeft schade opgelopen in zo'n tunnel. Spiegel eraf.

Tja daar weten we helaas alles van.

We zijn via Fauske naar de Poolcirkel gereden.
In de buurt van de Poolcirkel is het een vlak landschap. Onze navigatie valt weer uit zoals ook de vorige keren. Het is mooi. De katjes hangen hier nog in de struiken net zoals bij ons in het voorjaar.

Onderweg kwamen we langs een ontzettende wilde gletsjer. Hier moesten we even uitstappen om foto's en film te maken. Als je hier in zou vallen dan zou je er nooit meer levend uitkomen. Wat een natuurgeweld maar jullie kunnen het zien als de video klaar is.

We zijn nu op de Poolcirkel. We douchen hier, eten hier en slapen hier (in de camper natuurlijk).

Er is een vrije camperplaats bij het gebouw van "Artic Circle Center 66gr 33N"
Hier hebben we onze Rudolf gekocht die nu op zijn plaatsje zit bij het voorraam van onze camper.
En als je dan toch op de Poolcirkel bent en je staat in de winkel tussen al die heerlijke donsjassen wat doe je dan .............. tja dan ga je voor de bijl.

Wij blijven vannacht hier slapen. Bovenop de Poolcirkel.

Er worden hier weer heel foto's gemaakt

1. Wat is Noorwegen toch ook prachtig he! Nou nog wat beter weer, en het is helemaal goed.

2. Zeker en vast José. Vandaag de 22ste hadden we zon en dat was helemaal genieten.