24-06-2021

Portugal

Vanmorgen eerst een verfrissende douche genomen, heerlijk is dat. Daarna een ontbijtje en toen aan de wandel naar het dorp Ampudia om de pittoreske huizen te bekijken wat dit plaatsje zo speciaal maakt. Heel apart zijn ze om te zien. De voorkant staat gedeeltelijk op dikke houten palen. 


Per toeval zagen we dat er ook nog markt was. Er stonden wel geteld 2 markt kramen met onderbroeken, bh's, onderjurken, jurken en bloesjes en natuurlijk de bekende schorten waar vooral de oudere vrouwen in lopen. 

Geloof het of niet maar we hadden deze keer onze mondkapjes eens niet vergeten op te zetten. We kunnen er maar niet aan denken dat je bij iedere stap buiten een mondkapje op moet. Gisteren was ik een klein ommetje gaan maken naar het kasteel voor een paar foto's, viel me onderweg in dat ik weer eens mijn mondkapje in de camper had laten liggen. Ik was maar helemaal alleen maar toch voelde ik me net als een dief in de nacht. Schoot snel een paar foto's en ging nog net niet in draf terug naar de camper.

Wij wandelden dus vanmorgen met mondkapjes op naar het dorp toen we een oude vrouw zagen staan met schort natuurlijk en zonder mondkapje. Ik denk, ach, ze heeft het vast ook vergeten. Begint me de vrouw in schort een heel verhaal in het Spaans. Ik hoorde het woord solo en daarbij wees ze op haar mondkapje. Ik begreep dat ze omdat ze toch alleen was nu geen mondkapje op had gedaan en ik knikte, zo goed en zo kwaad dat kan met een mondkapje op, dat ik het begreep.


Verder ging onze tocht weer naar het dorp en daar zagen we de huizen op de palen.

Daarna kwamen we bij huizen van Papel en wie de bekende Spaanse serie heeft gevolgd "La Casa del Papel" zal wel weten dat dat huizen van papier betekend en zie, in dit dorp staan dus nog echte huizen van Papel. Je kunt de structuur van het stro goed zien tussen de harde leem laag. Ik heb er een foto van gemaakt maar ik weet niet of het echt duidelijk is te zien.



Na onze dorpswandeling liepen we nog even langs het kasteel via een andere ingang. 





Dat gaf weer een heel ander beeld en toen ik via google eens op zoek ging naar meer informatie las ik dat het een 15de eeuws kasteel is dat nu in particulier bezit is. Er worden zelfs rondleidingen gegeven maar wat ik ook wel leuk vond om te lezen was dat het kasteel in 1961 het decor was van de Amerikaanse film El Cid. Bekende filmsterren zoals Charlton Heston en Sofia Loren hebben daar in mee gespeeld. Vooral voor de oudere lezers zeer bekende mensen waar wel bijna iedereen een beschuitje mee zou willen eten, toch?


Bijzondere drakenkoppen aan de regenpijpen in het dorp.


We hebben er nog wat rond gekeken en daarna zijn we weer naar de camper gegaan en zijn richting Miranda de Doura gereden, een leuke plaats net over de grens in Portugal.

We hebben veel snelwegen gereden dus dat schoot lekker op. Onderweg nog gepicknickt en toen de grens over van Portugal waar weer geen controle was en we gewoon konden doorrijden.
De CP in Miranda de Douro waar we 3 jaar geleden ook hebben gestaan was helaas niet meer beschikbaar voor campers en daarom hebben we het plaatsje nu maar niet bezocht en zijn we door gereden naar Palacoulo waar we weer een mooi plekje hebben gevonden, sitecode 89540.
We staan nu midden in de natuur met 2 vriendelijke Duitse jongens.

Toen we aan het afwassen waren zag ik in ene keer een hond lopen en toen ik nog eens goed keek zag ik dat er een herder bij hoorde met zijn kudde schapen. De schaapsherder was aller vriendelijkst en we mochten foto's maken van zijn kudde.




Dat zijn nu weer de mooie dingen die je in een land als Spanje en Portugal die je zo maar tegen komt. Ik hou daar wel van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten