23-06-2021

Familiebezoek in Bibao

Het begon allemaal zo mooi in San Sebastian. Mooie CP enne 4km van het centrum en dat kon mooi met onze fietsen. Er was zelfs een mooi fietspad. De Pinxtos die we in Don Sebastian zouden gaan eten hebben we gisteren in Bilbao gehad en het smaakte heerlijk, mmmmmm.
Maare, we zijn helaas niet naar het centrum geweest van San Sebastian. De regen kwam met bakken uit de lucht vallen en dat zou de komende dagen ook nog zo blijven dus een nachtje bijboeken zou niks uithalen.

Zo besloten we om op deze regenachtige dag richting Bilbao te rijden waar een neefje met zijn partner sinds een paar maanden woont. Het jonge stel, 20-tigers, hebben de stap genomen om Nederland te verruilen voor Bilbao. Ik vind dat ontzettend knap. Wij gingen eens kijken bij hun of Bilbao hun kon bekoren. Bilbao is de hoofdstad van Spaans Baskenland en zeer bekend om zijn Gugenheim museum dat wij eerder al eens bezochten. De stad ligt aan de rivier Nervión en ligt ook op de route van de pelgrim gangers die op weg zijn naar Santiago de Compostella.

Onze rit verliep voorspoedig en tegen lunchtijd kwamen we aan op de CP die hoog op de berg ligt en waar je een fantastisch uitzicht hebt over de stad. Site code 19334. Het weer werkte nog altijd niet mee. Regen, regen en nog eens regen. Jammer!!

We spraken af met Nicolien in het centrum en namen de bus die voor de CP stopt. Drie jaar geleden waren we hier ook dus we waren er wel een beetje bekend.

Nicolien nam ons mee naar een heel gezellig plein waar ze vaker komt en liet ons allerlei leuke plekjes zien van de mooie stad.

We dronken koffie in een gezellige thee/koffie gelegenheid met een prachtig uitzicht op een mooi plein met palmbomen. Je waande je er in Italië en dat in Spanje.

Later maakten we met haar een kort treinritje naar de wijk waar zij wonen.

Hun appartement ligt nogal hoog en om het geklim voor ons te vermijden gingen we met de trein. Toen we uitstapte gingen we een heel eind met een lift omhoog en kwamen we bij hun in de buurt weer buiten. Heel komisch hoe dat allemaal gebouwd wordt. Wij Nederlanders kennen zo iets niet.

Vanuit hun woning hebben ze dan ook een prachtig uitzicht over gedeelten van de stad. 's Avonds zijn we samen nog een hapje gaan eten en brachten Robin en Nicolien ons weer naar onze berg waar de camper stond.

Wat was het leuk om te zien hoe de jongelui in Bilbao hun plekje hebben gevonden. Het bevalt hun uitstekend in Spanje.

Afgelopen nacht regende het harder dan ooit. Zoiets heb ik zelden gehoord. We werden er dan ook regelmatig wakker van en vanmorgen viel nog steeds regen en dus kunnen we er weer een rijdag van maken.
We leggen weer heel wat kilometers af. Eerst een stukje langs de kust.

Santander, Torrelavega en van daaruit land inwaarts naar Ampudia en wat is het hier mooi. Zelfs de regen verdween en de zon kwam te voorschijn zoals we dat van Spanje gewend zijn. Het begon in Villamartin de Campos. Het ligt een paar kilometer bij ons vandaan waar we nu staan. We reden er langs en zagen heel veel ooievaars. Soms wel een paar nesten dicht naast elkaar. Dus het plaatsje ingereden en de camper geparkeerd. Prachtig!!!!!!!

Heel primitief allemaal. Je word hier jaaaaaren terug in de tijd gebracht. Er staan nog stukken muren van huizen die van stro met leem zijn gebouwd. Je weet niet wat je hier ziet.

Morgen eens in het dorp kijken want toen we er doorheen reden zag huizen die half op houten palen rusten. Dat moet ik natuurlijk nog eens goed bekijken.

1. De camperplaats op de berg bij Bilbao hebben wij ook gestaan. Jullie hadden regen, wij een keiharde wind. We zijn die nacht behoorlijk door elkaar geschud. Leuk om jullie verslag te lezen. Veel plezier in Portugal.