30-03-2021

Een heerlijke fiets-route

Vandaag zijn we ontzettend sportief bezig geweest voor ons doen. Ik voel nog mijn zadelafdruk ................... We hebben wel 45 km gefietst.

De ochtend begon al vrolijk en dan bedoel ik zonnig. O wat geniet ik ervan.

We gaan weer een fietsknooproute fietsen van 40 km en onze buurtjes gaan dezelfde route fietsen. Misschien komen we ze nog ergens tegen. De route hangt hier op de CP en ik zie dan ook geregeld dat mensen er gaan kijken en hem dan later downloaden. Ideaal. Zelf zet ik ook de route in mijn telefoon en dan kunnen we op pad.


We rijden eerst naar Voorst vanwaar de route gaat beginnen en mijn navigatie-juffrouw brengt ons er moeiteloos heen.


We fietsen hele stukken over een dijk en genieten van het echte Hollandse landschap. Groene weilanden met knotwilgen, slootjes en watertjes en zo naderen we Zutphen. We wijken even af van de route en dat heeft slimme navigatie-juffrouw meteen in de gaten want ze reageert meteen met de vraag of ik me nog wel op de juiste route bevindt. "Nee dus." Ze vraagt het steeds weer maar ik negeer haar maar voor even.



 We fietsen het centrum in en kijken er even rond en net zoals in de andere plaatsen is er nu weinig te beleven omdat alles gesloten is en bij de enkele bakker of koffie-to-go die open is staat een lange rij wachtende mensen. Geef mijn portie maar aan Fikkie hoor, ik ga daar echt niet in de lange rij staan voor een kartonnen beker koffie die ik eigenlijk helemaal niet zo smakelijk vind.
We hervatten onze route weer en de navigatie-dame roept al meteen "he, je bent er weer" ach de lieverd toch.



We komen in Gorssel waar we de ooievaars zien. Volgens Frits is er een ooievaarsdorp in de buurt. We zijn er ooit geweest met de auto en inderdaad waren er heel veel ooievaars maar nu fietsen we door tot bij de molen van Cornelia waar een mooie picknick bank staat en we even gaan zitten zodat onze pijnlijke plekken van te lang op ons zadel te zitten een beetje kunnen bijkomen ..........



Op weg richting Deventer zien we koeien in de wei. Hoe is het mogelijk. Ik maak er maar snel een foto van want hoe lang zullen we nog koeien in de weilanden zien. Ik heb nu het bewijs dat het ooit zo was.



Even wijken we weer van de route af zodat we langs de Bolmansweg kunnen waar Frits zijn jeugd heeft door gebracht. We maken er weer een mooie "route-nostalgie" van en Frits geniet ervan.


Dan zien we Deventer in de verte liggen en op weg daar heen komen we bij de ophaalbrug die net omhoog gaat. We wachten geduldig. 



Nadat de brug weer omlaag is gaan we verder met onze tocht en dan gaat Frits tegen de wil van de navigatie-dame in. Frits weet de weg. Hij heeft de navigatie route helemaal niet nodig en zo komt het dat we helemaal verkeerd rijden. We moeten de IJssel over en er is maar 1 brug of je moet de spoorwegbrug over, vraagt hij mij. Ik heb er geen idee van. Vraag mij geen wegen hoor want dat gaat zeker fout.
De navigatie-dame had het pontje in gedachten maar dat zei ze me niet zodat ik niet wist wat de bedoeling was van een tegen stribbelende dame en dus reed ik Frits maar achterna.
Een heel gedoe om op die brug te komen als fietser. Frits zag de trappen die steil omhoog gingen wel met een fietsgoot in het midden maar daar ging ik echt niet op naar boven met de fiets. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht dus maar verder fietsen en toen gingen we in ene keer een heel steil weggetje omhoog. Niet echt leuk maar het uitzicht vanaf de brug was het wel allemaal waard.


Later reden we langs de molen over een dijk en tussen de groene weilanden weer verder en de navigatie dame was weer helemaal blij want ze riep al meteen "heee daar ben je weer"
Ze heeft ons weer netjes naar de camperplaats gebracht in Voorst en als toegift liet ze ons de mooie ruïne nog eens zien waar we van de week ook zijn geweest.


Ik was toch wel blij toen ik de camper weer zag en van het zadel af mocht ffffffffff.

Onze buurtjes waren ook weer thuis en vonden de route ook erg mooi maar hadden in Deventer ook problemen gehad om op de route te blijven. Uiteindelijk hadden zij 56 km gereden en wij 45 km. Hadden wij het nog redelijk goed gedaan

Er waren weer meer campers bij gekomen. Het staat nu echt wel vol en onze nieuwe buren zijn je raad het nooit ............. Limburgers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten