18-06-2023

Zweden, Finland

vorige   Week 2   volgende

12 juni

Tanken moet ook gebeuren. De diesel kost in Zweden € 1,89 per liter.

Een plasstop voor Puck en dan weer verder

Lunch pauze onderweg.

Ons nieuwe gouden plekje voor de komende nacht en dat weer helemaal gratis.

Onze waterrat heeft het reuze naar haar zin.

Eerst zwemmen en daarna heerlijk rollen door het gras.

Haren wassen met de buiten douche die we even gaan uitproberen en het werkt 😊

Wat een heerlijke dag. Dit is Zweden ten top!!

13 juni

Frits wilde even langs Biltema om grote vishaken te kopen want hij gaat makrelen vangen (hoopt hij)
Terug van de winkel had hij een cadeautje voor Puck meegenomen hahaha een knorrend varkentje.

Puck is ermee in haar sas en eindelijk heeft ze ontdekt hoe ze het varkentje kan laten knorren 😅

Van Biltema naar Dalärna waar we een paardje lieten beschilderen met de naam van Puck erop.

En meteen buiten ons bammetje opgegeten.

Daarna nog een piepklein eindje gereden naar ons mooie plekje van vorig jaar. Frits viel het in ene keer in dat het hier in de buurt moest zijn.

Helaas mocht Puck niet in de zwemvijver dus dan maar naar de waterval en weer bij de camper gekomen maar een bak water neer gezet waar Puck heerlijk in heeft gespeeld.

14 juni

Vanmorgen toen ik met Puck door het dorp wandelde zag ik deze huizen zo vredig en in alle rust staan. Wat moeten de mensen hier relaxt zijn. Het huis op de 1ste foto had links onder het afdakje een theelicht staan met een echte porseleinen theepot erop. Ik kon er bijna zo aanschuiven.

Het was zo stil, ik hoorde niets op een paar vogels na die druk in gesprek waren met elkaar.

Na onze wandeling gingen wij weer verder met onze dag en lieten dit vredige dorp in alle rust achter.

Eerst water tanken en diesel.

Ieder tankstation heeft zo een servicestation waar je gratis water kan tanken en je ramen kunt wassen. Geweldig toch.

Onze tank was nog lang niet leeg toch maar even bijtanken.

En dan rijden we zomaar naar dit mooi plekje waar we even koffie drinken.

Puck kan hier nog even zwemmen 💦 en heerlijk afkoelen. Ze vindt een stok die echt niet door de deur van de camper past 😂😂

We rijden weer verder noordwaarts en vinden onderweg ook nog een plekje waar onze toiletcassette schoon gemaakt kan worden.

En ook deze huisjes kom je geregeld tegen langs de weg. De middelste deur is voor de chemische toiletten en dat allemaal gratis.

Dan nog even boodschappen halen bij de ICA, de Zweedse supermarkt.

Het Zweedse knäckebrood dat zo groot is als een Limburgse vlaai 😋

Watermeloen die ook goed is voor Puck met deze warmte. Maar Puck vindt er niks aan.
Dat is heel bijzonder want Puck eet eigenlijk alles als echte lab 😂

En dan zien we weer een auto met de driehoek achterop.
Vanaf 16 jaar mag je in een gewone auto rijden die wel begrensd wordt tot 45 km.
Heb je de leeftijd van 18 jaar bereikt en je hebt je rijbewijs dan mag de begrenser er van af.
Deze auto reed wel bijzonder langzaam ffffffff en dat op een weg waar je 90 mag rijden.

We rijden tot Härnösand waar we in de haven kunnen staan en ook deze plaats weer helemaal gratis.
Ons doel is bereikt om aan de Botnische Golf te komen.
Morgen nog een stuk noordelijker want we willen vrijdag voor de Finse grens naar de dierenarts waar Puck haar kuur moet krijgen om de grens over te mogen.

Scandinavië #Vlog 2

15 juni

Vandaag eerst langs de dierenarts want Puck moet de grens over naar Finland en dat gaat niet lukken zonder eerst de dierenarts te bezoeken.

Puck krijgt haar pilletje en een stempel in haar paspoort en we kunnen weer verder rijden.

Is onze Puck niet allerliefst ❤❤

Puck vermaakt zich opperbest. Eerst in het water spelen en daarna een heerlijke kuil graven onder de camper. Lekker smeerpoes 😅😇

Wij genieten van ons uitzicht al vrees ik dat we wel een plekje hebben met veel lawaai van verkeer.

16 juni

Vandaag weer wat kilometers afgelegd. Nu staan we voor de Finse grens die we morgen over gaan. Er is in Tornio, waar we nu staan, een grote Ikea en die heeft een hele parkeerruimte voor campers. Het is ongeveer net zoiets als in Churra in Spanje. Daar staan we nu dus.

Ons uitzicht en dat is wel een stukje mooier dan bij de Ikea in Churra. We hebben heerlijk buiten gezeten.

We horen hier heel wat schreeuwende meeuwen. Het is volgens mij broed tijd want ik zie heel wat meeuwen op hun nesten zitten.

En als we dan zo heerlijk buiten zitten te genieten zien we in ene keer dit.

Er is schijnbaar een man met zijn fiets gevallen. Gossie en wij zitten buiten en hebben niets gemerkt. We zullen toch wat oplettender moeten zijn. Wie weet hoe lang die man daar al lag, ffff.

17 juni

Is ze niet lief onze Puck ❤❤
Vanmorgen nadat ze was uitgelaten lag ze zo lief voor de deur naar buiten te kijken naar de meeuwen.

En hier dan. We zijn aan het rijden en ons madammeke is half op de tafel gekropen met haar knabbelstok.

En dan komen we bij het dorp waar de kerstman woont. Er is een mooie parkeerplaats voor campers.
Onze buurman ook een Nederlander komt ook even kijken bij het dorp van Santa Claus en Rudolph the red nose rendeer.

Het postkantoor van de kerstman.

En dan moet er natuurlijk ook een foto gemaakt worden op de grote witte streep waar de Poolcirkel zit.

Het is 22 graden op de poolcirkel. We warmen op lieve mensen. En terwijl foto's maken heeft Puck alweer een nieuw vriendje 😊

We hebben hier alleen rondgelopen om een indruk te krijgen want wil je excursies houden hier zoals de husky farm bezoeken, op de foto met de kerstman, rendieren bezoeken enz. dan ben je al snel rond de  €100 en meer kwijt per persoon. Dat hebben we maar aan andere overgelaten. Het was zeker leuk om even hier de sfeer te proeven.

We rijden weer verder.

De Finnen zijn al druk bezig met hout te verzamelen voor de komende winter. Ze hakken bomen om in het bos en vullen hun aanhangwagens. Degene die niet wil hakken koopt gehakt hout.

En dan komen we zomaar Rudolph tegen 😁

We komen nog een toeristische attractie tegen.
Er is niet veel te zien en buiten ons zijn er nog honderden muggen aanwezig. We lopen weer snel naar de camper waar we veilig zitten.

En dan komen we een mooi plekje tegen waar de nacht gaan doorbrengen aan een meer.

Puck heeft weer heerlijk gezwommen en daarna vermaakt ze zich met een van haar gevonden stokken.

18 juni

Onderweg in Finland

Tanken in Finland

De Finse supermarkt.

Als je goed kijkt op de foto van mijn weer app dan kun je zien dat de zon niet meer ondergaat of opkomt.

Op de weerapp staat dat aangegeven als  "Pooldag"

Als we gaan slapen doe ik alle ramen goed verduisteren want anders is het moeilijk om te slapen.
Word je wakker om 1 uur bijvoorbeeld en je ziet dat de zon buiten schijnt dan dank je al snel dat het al ochtend is 😂

Heel verwarrend.

De bushokjes langs de kant van de weg in Finland
De aanhangwagens van de mensen in Scandinavische landen hebben allemaal dit soort overkapping erop.

Frits een rendierhuidje en Puck het schaap van Frits ❤❤

Noorwegen, de Barentszzee.

1. Nog even reageren op gisteren: de auto met de driehoek. Wij komen net uit Zweden en kwamen zo'n auto regelmatig tegen. Het houdt het verkeer wel enorm op, veel files. Trouwens wel mooie foto's,heel herkenbaar. Fijne reis verder. Groeten,Nini.