23-05-2022

Zweden van 23 mei t/m 29 mei (pagina 2)

Pagina: 1 - 2 - volgende
23 mei
Vanmorgen liep de wekker ietsje vroeger af dan ik in gedachten had namelijk om half 5. De camperplaats waar we stonden stond helemaal vol en het gebeurde zelfs dat mensen moesten omkeren omdat er geen plaats meer was. Ons plan was om ś avonds nog naar de haven te rijden maar toen we die drukte zagen zijn we maar mooi blijven staan want wie weet hoe druk het daar zou zijn.

We doken vroeg ons bed in en sliepen al snel. Om half 5 liep onze wekker af. Aankleden, ontbijten en weg en we waren niet de enige die zo vroeg waren. We zagen de nodige camperaars al hun honden uit laten voor ze naar de Ferry zouden gaan. Iedereen wilde graag ruim op tijd zijn om in te checken. Wij stonden rond kwart voor zes al in de rij voor de poortjes.

Om 6 uur gingen de poortjes open en kregen we bij onze paspoortcontrole onze tickets en papiertjes. Wij moesten in rij 54 aansluiten en zouden moeten parkeren op dek 7 in de Ferry.
Nadat we de camper op zijn plekje hadden geparkeerd zijn we het zonnedek op gelopen op dek 9 en daar was het heerlijk. We konden foto's maken en film en daarna in een paar makkelijke stoelen in het zonnetje zitten en uitkijken over zee.

Het strand van Warnemünde met zijn prachtige strandstoelen.

Later begon het te waaien en zijn we naar het restaurant gegaan om koffie te drinken.
Veel keuze was er niet dus boffen we wat de extra calorieën betreft.

En als je dan zit te wachten dan kun je natuurlijk al een beetje aan je filmpjes werken en ikke (Ellen) kan mijn prachtige boek uitlezen tot dat er wordt omgeroepen dat we over 1 uurtje aan land zullen gaan.
En dan is er land in zicht. Zweden.

Iedereen gaat zijn auto, camper of vrachtauto weer opzoeken zodat we strakjes kunnen aansluiten zodat iedereen zonder problemen weer aan land kan gaan. Behalve één mijnheer die pech heeft met zijn accu en zijn auto niet meer van de plaats krijgt. Er komt gelukkig snel hulp voor hem.

Ik moet toegeven dat bij Stena Line alles prima geregeld is. Toppie 👍

Aan land gekomen stoppen we ergens langs de weg om het gas weer aan te sluiten wat dicht moest voor de overtocht en gaan op pad richting noordwaarts na eerst weer langs de douane te zijn gereden. We zien er vast onschuldig uit want we mochten doorrijden.

We willen graag langs de westkust naar het noorden maar de camper plaatsen zijn er of verboden gebied geworden of duur. We besluiten dan maar iets sneller richting Götenborg te rijden.
We willen wel ergens Zweedse kronen pinnen want als we op camper plaatsen willen betalen moet dat vaak cash dus even googlen.

We vinden een winkelcentrum waar ook een pinautomaat moet zijn en die vinden we ook. We kunnen pinnen maar niet veel 😅😅 Het meeste wat we eruit kunnen krijgen is € 60 en daar kom je niet ver mee. Het lukt om 2 keer te pinnen en verder moeten we dan maar zoveel mogelijk met de bankpas betalen. We zien het wel. We hebben in ieder geval iets.
We duiken nog even de supermarkt in want we willen drinkwater hebben. Het is even wennen aan de grote bedragen hier maar we het is heel makkelijk omrekenen.

Na even zoeken vinden we een plekje voor de nacht in Eldsberga. Heerlijk rustig alleen weten we niet waar we onze SEK 110 moeten betalen. We zijn al op zoek geweest maar de deur is gesloten van het enigste gebouwtje dat er voor in aanmerking komt. Morgenvroeg nog maar eens proberen.

De vuilnisbakken staan in dit grappige huisje 😀

Morgen willen we weer verder rijden tot we zeker ten noorden van Götenborg zijn.

#Vlog3

24 Mei

De dag begon met zon maar die ging er alweer snel vandoor en de regen kwam met bakken uit de lucht. Van droogte hebben ze hier vast geen last.
Waar we betalen moesten hebben we niet kunnen ontdekken dus maar geld in een envelop gedaan met een verhaaltje erbij en bij hun in de brievenbus gedaan. Water geloosd en getankt, toilet schoongemaakt en weer op pad.

Ook wel gezellig zo in de regen met de radio aan zodat we een beetje kunnen wennen aan de Zweedse taal.

We zijn via de westkust naar het noorden gereden tot voorbij Göteborg. Onderweg zagen we de natuur veranderen van plat (Nederlands) naar heuvelachtig (Limburgs) en daarna kwamen er zelfs nog rotsen bij.

Het wordt iets meer het Zweden. Meer zoals wij een beeld van het land hebben.
We kwamen zelfs een bord tegen met oppassen voor elanden. Zouden ze hier al te zien zijn?

Frits heeft een mooi plekje voor ons gevonden aan een meer met de grote platte stenen waar altijd veel verhalen over vertelde. Hij is in deze buurt geweest, ongeveer 35 jaar hebben we uitgeteld.

Achter de boom rechts zie je net nog een wit stukje van de camper.

Het Kattegat

Het water is hier krakend helder. Jammer dat het zo fris is. Gelukkig is het onderhand wel opgehouden met regenen.

25 Mei

Vandaag het eiland Tjörn gaan verkennen en een bezoek gebracht aan Pilane Gravfält. Het is een gebied met meer dan 100 grafheuvels, stenencirkels, kringen en staande stenen uit de ijzertijd.
Het beeldenpark ligt prachtig gelegen op de kliffen van Bohuslän met prachtige vergezichten en het is zeker de moeite waard om dit te bezoeken.

Why does strange fruit always look so sweet

Anna

Er stonden nog veel meer sculpturen en het was echt genieten. De meeste kunstwerken worden gehuurd die hier staan behalve één prachtig beeld en dat is het beeld van Anna. Je kunt het hoofd van Anna al van verre zien. Het beeld was zo populair dat er besloten werd in 2016 om het te kopen.

Kerkhoven trekken mij altijd en vooral deze grafheuvels vind ik zeer bijzonder.

Als je goed kijkt zie je rechtopstaande stenen en daar omheen een cirkel van stenen. Zo zijn er veel te vinden hier.

De graven zijn wel 5000 jaar oud. In die tijd werden de doden gecremeerd en de as werd in een urn gedaan. Deze urn werd begraven onder zo'n steen die rechtop staat.

Onder zo'n steen liggen niet één dode maar wel meer. We hebben hier even rond gewandeld op deze prachtige plek.

Waar de pijl staat daar zijn we nu. We staan weer aan het strand en dat is altijd genieten voor mij.

Het is een prachtige omgeving hier en we zullen hier nog wel even blijven rondhangen. Eerst maar eens naar een CP zodat we kunnen douchen en genieten van het zonnetje dat inmiddels te voorschijn is gekomen. Morgen naar het service station hier niet zo heel ver vandaan zodat we weer water kunnen bijtanken na onze douchebeurt 😆

26 Mei

Vandaag is het een feestelijke dag voor ons. We zijn 19 jaar getrouwd en op zo'n dag kijk je weer even terug naar het moment dat we ons het ja-woord gaven na een zeer turbulente tijd. Vandaag vieren wij onze trouwdag in Zweden.

Vanmorgen zijn we eerst naar Stocken gereden. Dit is weer een vissersdorp en zo mooi.
Eerst een brug over naar het volgende eiland want eilanden heb je hier in overvloed.

Op onderstaande foto staat een huisje met aan de achterkant een deur. Ik denk dat dit allemaal brievenbussen zijn. Je kunt met een sleutel je eigen deurtje open maken.

Ik blijf deze rode huisjes aan de waterkant zo mooi vinden. Ik kan ze wel blijven fotograferen.

Net als de huizen in de dorpjes. Zien er allemaal zo gezellig uit. De onderkant is van steen of beton en dan worden ze verder met houten planken opgebouwd.

Ieder huis maar dan ook ieder huis heeft zijn vensterbank vol staan met planten en 1 of 2 schemerlampen.

Heel apart net als hun naam bordjes. Op het huis staat de voornaam geschilderd zoals bijvoorbeeld; Elsebeth Hus. In Zweden worden de mensen dan ook vooral met de voornaam aangesproken en niet met de achternaam.

Wat ook heel normaal is in Zweden is dat je een camper en boot bij huis ziet staan. In de tuin of onder een afdak.
Wij kwamen onderweg een boot tegen op een aanhanger die wel wat aan de grote kant was en al snel voor file vorming zorgde. Niemand maakt er een probleem van en een tegenligger rijd gewoon een stukje terug omdat de weg aan de smalle kant is.

Wij zijn na wat rond getoerd te hebben na onze CP gereden in Henan. Henans Ställplats en hij kost SEK 190,00 met alles incluif. Stroom, water, douche, toilet enz. enz. De stroompalen zaten vol met snoeren zodoende was er geen stroom meer te krijgen. Gelukkig kunnen we zonder.

Frits kon toch een heerlijk broodje bakken dank zij onze lithium batterij.

En terwijl onze broodbakmachine zijn werk zijn werk deed gingen wij boodschappen halen. Lekker dingen uitzoeken voor het avondeten.

Het knäckebrood heeft hier de afmeting van een Limburgse vlaai. Niet te geloven.

En vind je die te groot dan koop je een halve "vlaai" of een "punt".

Ook de kazen die ze hier hebben zijn enorm. Volgende keer zal ik er eens een foto van nemen.

Na het boodschappen gaan we ook nog even betalen voor de CP via de automaat.

Het valt ons op dat in Zweden heel veel via automaten wordt betaalt of zoals als je wil parkeren met je telefoon.
We moesten het even uitzoeken met parkeren maar dat weten we nu hoe het werkt. Vandaag zijn we weer een stuk wijzer wat dat allemaal betreft.

27 Mei

We zijn vanmorgen weer vertrokken van onze CP. Water geloosd en getankt, toilet weer schoon. Boodschappen genoeg bij ons. We kunnen we er weer een paar dagen tegen.

Gisterenavond toen we naar bed gingen hoorden we de Noren die achter ons stonden nog lawaai maken maar gelukkig hield het om 23 uur op en konden we ongestoord slapen net als onze broedende meeuw onder de palmboom die achter onze camper op zijn nest zit.

Helemaal links zie je net zijn koppie boven de plantenbak uitkomen en rechts zie je de 3 eieren en maak ik snel een foto als moeder meeuw even weg vliegt. Als ze me bezig ziet met mijn telefoon begint ze meteen te krijsen dat ik weg moet van haar nest.

Wij rijden weg en moeder meeuw krijgt weer rust.

We gaan de kust verlaten want volgende week beginnen de schoolvakanties en gaat het overal goed druk worden zeggen de Zweden ons en daar houden wij niet zo van dus gaan we land inwaarts. Via Trollhättan rijden we naar Lidköping.

We komen langs "oude" bekenden 😉
De Zweedse taal is niet altijd zo moeilijk om te lezen want wat er onder McDonalds staat is goed te begrijpen. Dit valt ons regelmatig op.

Lidköping is de hoofdstad van de gemeente Lidköping in het landschap Västergötland en de provincie Västra Götalands län in Zweden. De plaats heeft 24.941 inwoners (2005) en een oppervlakte van 1495 hectare. De stad ligt aan het Vänernmeer

We vinden nog net één plekje op de CP bij het centrum Östra Hamnen waar plek is voor 6 campers en er rijdt net een camper weg dus dat is echt boffen.

We hoeven de brug maar over te lopen en we zijn in het centrum.

Het is feest vandaag. Er is markt en live muziek.

Het is druk op het plein. De scholen hebben vrij want we zien heel veel kinderen. Dat komt natuurlijk door Hemelvaart en veel mensen er een lang weekend van maken.

In de verte zie je de St Nicolai Kyrka, een Lutherse kerk uit de 15 de eeuw.

In de jaren 1677 tot 1695 vond een grote verbouwing plaats toen in het westen een kerktoren werd gebouwd en in het noorden en het zuiden kruisarmen werden toegevoegd. In 1849 brak een brand uit die de toren, het dak, het westelijke schip en het transept verwoestte. In de jaren 1849 tot 1853 werd de kerk gerestaureerd, die toen veel van zijn huidige ontwerp kreeg.
De naam van de kerk is afgeleid van de patroonheilige van zeevarenden en kooplieden, St. Nicolaus. De ligging van Lidköping aan het Vänernmeer en bij een middeleeuwse handelspost doet vermoeden dat hier al heel vroeg een kerk heeft gestaan. De stad heeft haar oudst bekende stadsrechten uit 1446 en de huidige kerk heeft muurresten uit die tijd.

De kerk ziet er prachtig uit. Zo heel anders dan de kerken in Nederland.

We maken een wandeling door de plaats en bezoeken het VVV waar we een eland sticker kopen voor achter op de camper en een magneetje voor mijn magnetenbord in de camper. Het wordt al een hele landen verzameling op mijn bord 😁

Frits trakteert bij een restaurantje dat we onderweg tegen komen in de stad. Dat was nog ter ere van gisteren 😉

Na het eten wandelen we weer verder naar het oude gedeelte van de stad.

Daarna lopen we naar het Rörstrand center en wat zien we daar een enige spulletjes.

Je moet wel van goede huize komen om hier niet met een mand vol serviesgoed naar buiten te lopen. Frits boft want wij moeten met het gewicht van de camper rekening houden 😂😂 Ik was op zoek naar een leuke theedoos die wat gewicht nog net kan 😊. Helaas was die hier niet te zien.

En terwijl we heerlijk lopen te slenteren door de mooie straten voelen we de regendruppels vallen en heel toevallig zie ik weer een leuke winkel 😇 Wat een geluk toch weer. Hebben we meteen een plekje om te schuilen. Waar regendruppels al niet goed voor kunnen zijn. 😆

Maar ook hier helaas geen leuke theedoos.

Onderhand is het weer opgehouden met regenen en wandelen we terug naar de camper. Binnen gekomen ploffen we neer. We hebben weer bijna 10.000 stappen gelopen. Dan mogen we nu even uitrusten.

28 Mei

We zijn weer een klein stukje opgeschoven en gaan langs het Vänermeer noordwaarts. We stoppen in Mariestad. Als we op de camperplaats aankomen weten we niet wat we zien. Er zijn hier wel 5 camper plaatsen en we zien hier wel honderden campers. We vonden het ook al zo vreemd dat we hier in de omgeving zoveel campers zagen. Nu weten waar we waar ze vandaan komen. Van deze camper plaatsen natuurlijk.

Mariestad is de hoofdstad van de gemeente Mariestad in het landschap Västergötland en de provincie Västra Götalands län in Zweden. De plaats heeft 15.448 inwoners (2005) en een oppervlakte van 1096 hectare. Mariestad was de hoofdplaats van de voormalige provincie Skaraborgs län.

De stad werd gesticht in 1583 door Graaf Karl, de latere koning Karl IX. Zijn vrouw, Maria van de Palts, gaf haar naam aan de stad.

Mariestad is een van de twee steden in Zweden met een kathedraal maar geen bisschopszetel (de andere is Kalmar). Mariestad had alleen in de 17e eeuw een bisschop.

We staan hier mooi met uitzicht op het Vänermeer. Het centrum ligt op 500 m afstand en de haven op 600 m. Dat is mooi meegenomen.
Als we aankomen regent het. We drinken eerst koffie in de camper en daarna lopen we naar het centrum en bezoeken de kathedraal, de Svenska Kyrkan. De kathedraal stamt uit 1593 en werd gebouwd door Hertog Karl de latere koning dus.
De eerste steen werd in april 1593 gelegd. Een maand eerder werd in Uppsala besloten dat Zweden een Luthers land zou zijn.

Het doopvont uit 1693
En een prachtige verzilverde doopschaal.

Achter in de kerk is een speelhoekje voor de allerkleinsten ingericht met deze enige versierde tafel.
Weer buiten gekomen zien we de oude graven verspreid over het grasveld liggen.

Wij lopen verder naar het centrum en daar vindt Frits een nieuw spijkerjasje. Even passen hoor.

Dat past goed Frits.

Nadat 20 jaar geleden zijn spijkerjasje gestolen werd uit onze garage thuis is hij eindelijk weer een spijkerjasje rijker.

Kan dat nog wel, vraagt Frits zich af, op mijn leeftijd?

Tuurlijk kan dat nog wel Frits. Je kunt het nog best hebben, toch?

We slenteren door de straten en worden zo nu en dan opgeschrikt door harde muziek die uit een of andere oldtimer komt die langzaam vooruit schrijdt. Dit noem ik echt schrijden hoe ze over de weg glijden. Hun achterkant raakt bijna de straat dus ze kunnen niet te hard rijden.
De ene na de andere zien we langs komen.

Deze auto schuurt dus echt met de onderkant over de straat en het doet ons pijn aan de oren.

Het geschuur van metaal wordt vermengd met keiharde muziek die uit de geluidboxen komt die in de auto staan.

Jammer toch dat deze oldtimers zo vernield worden.
Na al die schurende geluiden besluiten we een pizzeria binnen te gaan.

Na zoveel lopen mag dat wel.

Het is druk bij de pizzeria maar we krijgen nog een tafeltje en dan wordt het smullen want we hebben zelden zo'n heerlijke pizza gegeten.

Vandaag heb ik getrakteerd want dat had ik beloofd.
We lopen weer naar de camper om later op de middag de haven te gaan bezoeken en daar treffen we een heel clubje met hun oldtimers. Ik val meteen voor deze voor deze Cadillac uit 1958.

Hij is van Emma en Nicklas en we raken aan de praat. Ze leggen ons uit hoe het allemaal werkt met de oldtimers. Deze Cadillac is een orginele en hoort bij de "oudere" generatie en dan bedoelen ze de 30-tigers en de 40-tigers. Zij hebben dus alleen originele oldtimers.

De auto hier boven behoort bij de jongere generatie en wel de 18, 19, 20 jarigen. De achterkant ligt helemaal op de grond en de jongeman van deze auto showt ons hoe de auto de lucht in kan en weer omlaag.
Deze auto zijn eigenlijk verbouwd. Deze auto kreeg vorig weekend pas zijn "nieuwe" motor.

De achterbak is gedeeltelijk gevuld met blikjes bier (die hier peper duur zijn ten opzichte van Nederland) en de muziek die uit deze auto komt kun je vergelijken met de muziek van onze Benny Jolink van de groep Normaal.

Emma vindt het zo bijzonder dat wij op onze leeftijd hier in geïnteresseerd zijn. Ze komt er maar niet over uit. Wat ze ook zo bijzonder vindt is dat wij zo handig zijn met onze telefoons en internet en als we vertellen dat we ook nog vloggers zijn valt ze bijna om van verbazing. "You are a beautiful couple" zegt ze.

Wij vinden het weer grappig dat ze dit zo bijzonder vindt want voor ons dat normaal. Maar vanaf nu zijn we vriendjes op facebook dus we zullen vast nog horen van Emma.

We maken nog een rondje door de haven waar ook weer campers staan en we zien natuurlijk heel veel zeilschepen.

Wij lopen weer terug naar de camperplaats waar deze mooie jongen geparkeerd staat.

Wie van oldtimers houdt kan hier echt zijn hart ophalen want wat zijn ze mooi.

#Vlog4

29 Mei
Vandaag een "rustdag" genomen want daar waren we wel aan toe. Tijd om toch even een ommetje te lopen en die ommetjes van ons die dijen altijd uit. Het is hier ook zo mooi. Toch weer bijna 8000 stappen gemaakt en dat wil wat zeggen voor ons.
Het zonnetje stond vandaag mooi aan de hemel dus ideaal wandelweer.

Nog even langs de kathedraal gelopen.

Richting de haven. Onderstaande schommelbanken zie je hier te kus en te keur. Niet alleen in onderstaande kleur maar ook in het blauw en rood zagen we.

En wat een uitzicht heb je dan.

Op de foto hieronder de rivier, Tidan.

En als je dan dit gebouw ziet en je gaat even in de tijd terug. Ongeveer rond 1800 dan mijmer je toch even weg.
Nu is er het Vadsbo museum.
Het museum is een stedelijk en industrieel museum waar je een selectie kunt zien van de geschiedenis van het gebied van de oudheid tot heden.

We wandelen door de tuin en lopen nog een stukje langs de tuin verder langs het water de Tidan.
Weer zo'n mooi uitzicht vanuit de tuin van de openbare universiteit die zich vooral toelegt op tuinen.
Jong en oud mogen door dit mooie park lopen. Er worden verschillende tuinkamers aangelegd.

De openbare universiteit

En dan zien we dit prille geluk.

We genieten van het zonnetje en maken er een luie middag van met een leesboek en het maken van zwerf potjes 😅

's Avonds gaat de kok aan het werk.

Als de zon verdwijnt wordt het snel frisser al lijken de Zweden daar niet zo veel last te hebben. Na het eten ruimen we op en gaan naar binnen.

1. Mooie en rustige oversteek, nu kan het avontuur echt beginnen heerlijk!

2. Fijne trip. Uit onze reis in 2018 weten we dat er veel gepubliceerd wordt en bijna geen cash betalingen..

1. @Frans dat had ik ook al begrepen. Het zal wel lukken allemaal.

Verwijderen
  3. Leuk om alles te lezen en de foto's te bekijken. Jammer van het weer, hopelijk wordt het snel wat beter en zonniger!

1. Volgens de weer app kan er morgen nog een buitje vallen maar daarna blijft het droog 😄